slide slide slide slide

Edukacja

Hybrydy

Samochody hybrydowe to przyszłość motoryzacji. Udoskonalanie i wprowadzanie do sprzedaży kolejnych modeli ekologicznych pojazdów wyposażonych zarówno w silnik spalinowy, jak i motor elektryczny to strategiczny kierunek rozwoju Toyoty.

obrazek

W roku 2011 hybrydowe Toyoty znalazły 0,6 mln nabywców na całym świecie. Oczekiwana sprzedaż w roku bieżącym to 1,1 mln pojazdów. W 2004 roku auta hybrydowe stanowiły zaledwie 2% całej produkcji Toyoty, w roku bieżącym założony udział hybryd w całej produkcji to 13,5%. Do tej pory na świecie sprzedano ponad 7 milionów aut z takim napędem.

Jak działa napęd hybrydowy?

W samochodach konwencjonalnych energia napędu jest tracona podczas nieustannego hamowania. W napędzie hybrydowym większość tej energii jest odzyskiwana, magazynowana w baterii i wprowadzana do użytku za pomocą silnika elektrycznego. W uproszczeniu praca napędu hybrydowego w trakcie jazdy wygląda tak:

  1. ruszanie – pracuje silnik elektryczny,
  2. normalna jazda – pracują oba silniki: spalinowy i elektryczny,
  3. pełne przyspieszenie – pracują oba silniki,
  4. wytracanie prędkości – silnik spalinowy jest odcięty, energia magazynowana jest w akumulatorach,
  5. hamowanie – energia jest odzyskiwana,
  6. zatrzymanie się, np. na czerwonym świetle – silnik nie pracuje, pojazd nie emituje żadnych spalin.

W napędzie hybrydowym silnik elektryczny sprawdza się lepiej w czasie jazdy z niższą prędkością, benzynowy – z wyższą. Przełączanie się silników jest niezauważalne.

obrazek

Toyota Prius

Jest to pierwszy na świecie masowo produkowany samochód hybrydowy. Produkcję rozpoczęto w roku 1997. Obecnie na rynku dostępna jest trzecia generacja modelu Toyoty Prius. Do tej pory sprzedano 2,5 mln tych aut.

Ekologiczne właściwości Priusa zostały docenione także w Polsce. Niektóre miasta, np. Kraków czy Szczecin, rozpoczęły akcję premiowania pojazdów ekologicznych. Kierowcy Toyot Prius będą mogli wjeżdżać do wybranych stref ograniczonego ruchu w centrach miast, zostaną zwolnieni z opłat za parkowanie, będą mogli poruszać się pasami przeznaczonymi dla autobusów. W czasie jazdy po mieście wykorzystywany jest najczęściej silnik elektryczny, więc samochód hybrydowy emituje zerową ilość spalin.

Bezpieczeństwo na drodzeROZWIŃ
Poniżej pozostałe artykuły:

obrazek

Toyota Prius Plug-in

To kolejne wcielenie popularnego Priusa. Sprzedaż tej wersji właśnie rozpoczyna się w Polsce. Jej silnik elektryczny może być doładowywany ze zwykłego domowego gniazdka elektrycznego 230 V. Czas ładowania to 1,5 godziny – pełny akumulator wystarczy na przejechanie wyłącznie na silniku elektrycznym ok. 25 km. Podczas tej drogi Prius Plug-in jest wyłącznie pojazdem elektrycznym. Niektórzy użytkownicy aut nie pokonują dziennie większych odległości. W przypadku dłuższej jazdy i braku ponownego doładowania włącza się napęd hybrydowy korzystający naprzemiennie z obu silników.

obrazek

Toyota Yaris Hybrid

Jest to najtańszy model hybrydowy na polskim rynku. Chęć zakupu Yarisa Hybrid w ciągu dwóch miesięcy od debiutu, który miał miejsce w czerwcu 2012 roku, wyraziło 292 osób. Oczekiwana wielkość sprzedaży w drugim półroczu roku kształtowała się na poziomie 220 sztuk.

Yaris Hybrid gwarantuje niezwykle niskie zużycie paliwa – jedynie 3,1 litra na 100 km w czasie jazdy po mieście, oraz bardzo niską emisję CO2. Z danych testowych modelu wynika, że średnio 66% czasu jazdy i 58% drogi Yaris Hybrid pokonuje, wykorzystując wyłącznie silnik elektryczny.

więcej informacji na www.poznajhybrydy.pl